.. skriver TT den 8 november 2015.
Här ser vi ännu en artikel som visar att arbetsgivare – i
det här fallet rektorer - är pragmatiska. När man ser nyttan av att anställa
pensionerad arbetskraft, då gör man det!
Här beskrivs hur två pensionerade mellanstadielärare
gemensamt åtar sig att vikariera.
- " Vi tycker fortfarande det är roligt att
undervisa, men vill inte göra det på heltid. Därför delar vi på uppgiften och
lägger upp jobbet tillsammans. Det är väldigt roligt, och vi får mycket
uppskattning. Men vi tackar bara ja till rektorer som ger oss den friheten och
visar i lönebeskedet att de värdesätter oss, säger en av lärarna.
De deltar inte i möten och utför
inte de administrativa uppgifterna. Å andra sidan vikarierar de gärna i oroliga
klasser. De vet hur man skapar arbetsro i en klass.
- " Det är nog ganska skönt för ungarna att det
kommer utbildade och rutinerade lärare. Att stoja är roligt en dag, men inte
två, påpekar en i duon.
Kommentar:
Detta är ett tydligt, praktiskt exempel på vad tidigare
studier visar. Vilka parametrar som får människor att ha lust och vilja fortsätta att arbeta efter sin pension.
- 1. Att kunna påverka när, hur mycket och på vilket sätt man vill arbeta.
- 2. Att vara sedd och behövd – dvs. att vara uppskattad i sitt arbete.
- 3. Att få en ekonomisk värdering som också visar uppskattning.
Det räcker alltså inte med att enbart erbjuda ett ekonomiskt
incitament!!
Självklart måste arbetsgivare även anställa nya utbildade
lärare. Vilket också påpekas i den fackliga kommentaren.
Det är alltså ”både och” som gäller i en situation där det
finns arbetskraftsbrist. Inte "antingen eller"
De rektorer som har förstått och ser nyttan av att anställa ”både och” jobbar definitivt åldersmedvetet!
Till sist förutsätter jag att även rektorn väljer vilka
pensionerade lärare som erbjuds att arbeta!
Alla har inte den arbetsförmåga som krävs!
Barbro Skoglund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.